În temeiul prevederilor art.V din O.U.G.69/14/05/2020 privind acordarea unor facilități la plata impozitului anual pe clădiri sau a taxei lunare pe clădiri conform alin.(1)
Pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020, în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe clădiri/taxă pe clădiri potrivit art. 462 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, consiliile locale, pot adopta hotărâri .pentru reducerea cu maxim 50 % a impozitului anual pe clădiri și scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri.Astfel că, în ședința de Consiliu Local din data de 22/07/2020 pentru a veni în sprijinul persoanelor fizice și juridice afectate de epidemia de coronavirus SARS-CoV-2 și tinănd cont de prevederile ordonanței amintite mai sus, consiliul local a hotărât reducerea maximă de 50 % prin H.C.L. nr.94/22/07/2020 a impozitului anual pe clădiri pentru clădirile nerezidențiale.
Reducerea se acorda pentru clădirile aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosință printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea parțială a activității economice;
De asemenea și scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorate de către concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, după caz, dacă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică.
Pentru a putea beneficia de reducerea impozitului pe clădirile nerezidențiale, proprietarii clădirilor au obligația ca, până la data de 15 septembrie 2020 inclusiv, să depună la primărie următoarele documente:
– o cerere de acordare a reducerii ,modelul de cerere se poate obține atât de la registratura primăriei cât și de pe site-ul primăriei orașului Sânnicolau Mare
– o declarație pe propria răspundere unde se va menționa fie întreruperea totală a activității economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parțială a activității economice.Proprietarii care și-au întrerupt parțial activitatea anexează la cerere o copie a certificatului pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.Modelul de declarație se poate obține atât de la registratura primăriei cât și de pe site-ul primăriei orașului Sânnicolau Mare.
În cazul proprietarilor care dețin clădiri nerezidențiale date în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgență, din declarația pe propria răspundere trebuie să reiasă că aceștia se regăsesc concomitent în următoarele situații:
- a)au renunțat la cel puțin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenței sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgență;
- b)cel puțin 50% din suprafețele totale deținute și afectate activităților economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosință a clădirilor respective au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total și/sau parțial activitatea economică.
Pentru încadrarea în situația amintită mai sus, proprietarii care dețin clădiri nerezidențiale verifică dacă cel puțin 50% din suprafața totală deținută și dată în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice este afectată de întreruperea totală și/sau parțială a activității acestora la data de 14 mai 2020.
Proprietarii care dețin clădiri nerezidențiale date în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, la cerere, vor anexa declarația pe propria răspundere din care rezultă încadrarea cumulativă în situațiile prevăzute mai sus însoțită de declarațiile pe propria răspundere a utilizatorilor cu privire la întreruperea totală a activității economice a acestora și/sau de certificatele pentru situații de urgență emise de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri în cazul utilizatorilor care și-au întrerupt parțial activitatea economică, după caz.
În cazul în care persoanele persoanele fizice și juridice care se încadrează în situația de mai sus au plătit impozitul anual pe clădiri datorat pentru anul 2020, integral/parțial, până la primul termen de plată, acestea pot solicita restituirea, în termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Reducerea va fi acordată proportional cu cota parte din clădire ,în cazul in care doar o parte din activitatea desfășurată a fost afectată de epidemia cu coronavirusul SARS-CoV-2 și au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total sau parțial activitatea economică si dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea parțială a activității economice , pentru persoanele fizice și juridice care dețin clădiri nerezidențiale și care se încadrează în dispozițiile prezentei ordonanțe .
Pentru a beneficia de scutirea de la plata taxei pe clădiri, concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, după caz, au obligația ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la primărie următoarele documente:
-o cerere de acordare a scutirii, modelul de cerere se poate obține atât de la registratura primăriei cât și de pe site-ul primăriei orașului Sânnicolau Mare
-o declarație pe propria răspundere în care contribuabilii vor menționa prevederile legale potrivit cărora au avut obligația întreruperii totale a activității proprii, pe perioada instituirii stării de urgență. Modelul de declarație se poate obține atât de la registratura primăriei cât și de pe site-ul primăriei orașului Sânnicolau Mare.
În cazul în care contribuabilii au plătit taxa lunară pe clădiri datorată pentru perioada în care s-a instituit starea de urgență, acestea pot solicita restituirea, în termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
În cazul contribuabililor persoane fizice care beneficiază de reducerea impozitului anual pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de reducere și a bonificației de până la 10% prevăzută la art. 462 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, stabilită pentru anul 2020 prin hotărâre a Consiliului Local.
Societățile obligate să iși suspende activitatea au ca și obiect :
-activitățile desfășurate în cabinetele de medicină dentară
-activitățile de servire și consum a produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și non- alcoolice,organizată de restaurante,hoteluri,cafenele sau alte localuri publice,în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației,cu excepția activităților de comercializare a produselor alimentare șia băuturilor alcoolice și non- alcoolice,care nu presupun rămânerea clienților în spațiile destinate acestui scop,precum cele de tip „ drive-in”,”room-service” sau livrare la domiciliu”|
-activitățile culturale,științifice,artistice,religioase,sportive,de divertisment sau jocuri de noroc,de tratament balnear și de îngrijire personală ,realizate în spații închise.
Facilitățile la plata impozitului anual pe clădiri sau a taxei lunare pe clădiri din hotărârea de Consiliu Local vizează doar obligațiile aferente anului fiscal 2020 pentru durata stării de urgență decretate in anul 2020.
Cererile de acordare a facilităților la plata impozitului anual pe clădiri sau a taxei lunare pe clădiri se vor soluționa de către Biroul de impozite și taxe din cadrul Primăriei Oraș Sânnicolau Mare,prevederile L207/2015,privind Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător.
Relații suplimentare se pot obține de la biroul de impozite și taxe din cadrul primăriei orașului cam.2,la numerele de tel.0256/370366 int.24 sau 0742095580 sau in scris pe adresa de e mail impozite@sannicolau-mare.ro (pe mail se pot depune și documentele).
Șef birou I.T.L.
Marcu Loredana